Sidor

lördag 11 februari 2012

För den som tröttnat på semlor

Till ca 12 stora muffins behöver du:

150 gr smör eller margarin
2 dl socker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Något gott att ha i, till exempel choklad (eller blåbär eller vad du nu känner för)

Börja med att ta fram smöret/margarinet. Skär det i kuber och låt det stå framme så att det blir mjukt. Rör ihop smöret och sockret (börja med träslev och ta sedan fram elvispen). Tillsätt ett ägg i taget och vispa mellan varje. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker för sig. Rör sedan ner mjölblandningen i ägg och sockersmeten.

Nu är det dags för fyllningen! Om du vill ha i till exempel riven choklad i muffinsen häller du i den nu (innan smeten hamnar i formarna). Vill du ha i till exempel blåbär klickar du först i smeten i formarna och petar sedan i blåbären. Annat som är gott att ha i är till exempel Dumle och Polly.

Ställ in muffinsen i ugnen på 200 grader i 15 min (eller till de är klara, känn med en provsticka).

I mina muffins blandade jag i Åres Drickchoklad innan jag klickade ut smeten i formarna. Sedan toppade jag med några chokladlinser (som inte stannande på toppen utan åkte ner).

Ett tips är att använda lite större formar. Jag brukar alltid tvinga ner smeten i vanliga muffinsformar (konstigt att man inte lär sig av sina egna misstag) och det ser inte så snyggt ut plus att smeten gärna rymmer ut på plåten.


Drickchoklad från Åre Choklad. Gott till allt!

De färdiga muffinsen.

Inga kommentarer: