Sidor

måndag 13 februari 2012

Godaste laxsåsen!

Jag skriver helt oromantiskt, utan bild och sådär, men här kommer ett ungefärligt recept på den godaste laxsåsen som dessutom är en riktig snabbmatsrätt!

För ca 5 personer:
ett 4-portionspaket med hyfsat välmående lax
ett paket/burk med krossade tomater
ett helt gräddpaket (ca 2dl), eller byt ut mot crème fraiche
Detta var de mer fasta ingredienserna, här kommer de mer flexibla, som man tar efter egen smak och styrka, men så här brukar jag göra...ungefär:
tomatpurré, brukar bara spruta i lite (ca. 1 msk)
vitlök (brukar själv ta ca. en vitlöksklyfta per portion, eller en mindre, så ca. 4 klyftor då)
Sambal Oelek (ca 1 msk)
en riktigt het chili (jag brukar inte ta bort alla kärnor heller)
fryst basilika (ganska rejält)
lite "sprut" från en citron

Själva tillagandet:
Skiva laxen till tärningsstora bitar.
Fräs i en stekpanna; tomatpurrén, vitlöken (som förslagsvis är hackad), chilin (också hackad).
Ha sedan i de krossade tomaterna, låt allt småkoka en stund tills en del av vätskan dunstat bort, brukar ta ca 10-15 min. Salta och peppra efter smak, spruta i lite citron.
Häll nu i grädden och låt allt småkoka i ca. 5 min.
Under tiden kan du börja med pastan, helst Gnocchi (då får man upp såsen så bra när man avnjuter rätten), men ta efter eget tycke. Låt gärna fryst broccoli eller haricots verts koka med i slutet (i pastakastrullen).
Häv nu i laxtärningarna i pannan och låt småkoka i ca. 4 min., laxen blir lätt torr annars. Salta ev. lite mer - avsmaka!
Och nu till grande finale - den frysta basilikan! Strö generöst över hela pannan.

Supergott, supernyttigt och superenkelt!

Inga kommentarer: