Sidor

tisdag 13 november 2012

Risotto!

Hej!
För någon vecka sedan gjorde jag risotto, började med att hacka lök som jag fräste och sen hade jag i riskorn (vanligt jasminris) (tror jag hade 2 dl till två portioner, men man gör alltid för mycket risotto, det blev lite för mycket) och lite uppkokat vatten och en buljongtärning. Sen måste man röra om hela hela tiden så helst ska man ha tagit fram och förberett alla ingredienser innan eller i början av processen(det gör aldrig jag så jag blir superstressad och springer runt som en galning). Sen hällde jag i vitt vin, citronsaft och varmt vatten i omgångar, kastade i lite fryst spenat, kycklingrester och färska champinjoner. Sist av allt smälte jag ner både prästost och sån där billig pulverparmesan.
Rör, rör, rör och det är klart när.. du tycker att smakerna sitter och riset har bra konsistens.
Titta! Jag gjorde ett collage! 

Inga kommentarer: